Znaczenie pozytywnego nastawienia podczas rozwiązywania konfliktów w miejscu pracy
Czy uważasz, że każdy konflikt jest zły?
Pod wieloma względami zależy to od tego, co uważasz za konflikt. W środowisku biurowym mogą to być dwie lub więcej osób nie zgadzających się w jakiejś sprawie i pozwalających, aby ta różnica zdań przeszkadzała w pracy, nieporozumienie, które trochę wymyka się spod kontroli lub poważna kłótnia, która wciąga w to innych ludzi.
Mówiąc wprost, konflikt w miejscu pracy może być bardzo szkodliwy, jeśli pozwoli mu się rozwinąć i stać się czymś znacznie większym niż rzeczywista główna przyczyna problemu. Jednakże, kiedy patrzysz na konflikt w pozytywnym świetle, kiedy widzisz go jako krzywą uczenia się i sposób na zrozumienie, jak zrobić coś lepiej następnym razem, konflikt może być całkiem korzystny.
Dlaczego pozytywność jest niezbędna
Ważne jest, aby spróbować zaszczepić pozytywną atmosferę w miejscu pracy, ponieważ pozytywność rodzi jeszcze więcej pozytywności! Dzięki temu Twoje biuro będzie przyjemniejszym miejscem do pracy, miejscem, które będzie pełne pomysłów podczas burzy mózgów przy stołach zarządu i będzie oznaczać, że morale pozostaje wysokie.
Każdy wie, że gdy morale jest wysokie, to i produktywność jest wysoka. Kiedy produktywność jest wysoka, wysokie są również zyski.
Jest to bardzo pozytywny cykl, a kiedy trwa, sukces i przyszły wzrost firmy również wygląda super-pozytywnie!
Jest wiele rzeczy, które mogą zagrozić pozytywnemu środowisku biurowemu, a konflikt jest z pewnością jedną z nich. Jeśli masz dwóch lub więcej pracowników, którzy siedzą przy swoich biurkach, nie zgadzają się i regularnie mają problemy między sobą, to szybko rozprzestrzeni się to na całe biuro. Gdy tak się stanie, jeśli nie podejmiesz szybkiej interwencji, na horyzoncie pojawi się katastrofa.
Jak więc radzić sobie z konfliktem w pozytywny sposób?
- Unikaj szukania winnych - Ważne jest, aby unikać zrzucania winy na kogokolwiek. Jeśli to zrobisz, dasz negatywnym emocjom wolną rękę. Zamiast tego zachowaj neutralność i poszukaj sposobów na rozwiązanie problemu, zamiast obwiniać kogokolwiek za jego powstanie.
- Szukaj lekcji do wyciągnięcia - Konflikty są idealną okazją do wyciągnięcia lekcji. Zidentyfikuj główną przyczynę konfliktu i oceń, jak można to zrobić inaczej w przyszłości, aby uniknąć tych problemów i uczynić życie pracowników lepszym.
- Słuchaj pracowników w celu uzyskania informacji zwrotnej - częścią rozwiązywania konfliktów jest słuchanie pracowników i pytanie o sposoby, w jakie ich zdaniem można najlepiej rozwiązać problem. To oni pracują w tym środowisku, więc ich pomysły będą prawdopodobnie bardziej praktyczne niż Twoje. W takim przypadku poproś o ich sugestie i pracuj razem nad wdrożeniem sposobów uniknięcia problemów w przyszłości. W ten sposób zwiększasz morale, ponieważ Twoi pracownicy czują się wspierani, doceniani i słuchani.
W biurze zawsze będą panowały złe nastroje, sporadyczne spory i nieporozumienia. Jest to przestrzeń, w której wiele osób pracuje razem przez wiele godzin, więc dziwne spory na pewno się zdarzą. Jednak wzmocnienie relacji w pracy i radzenie sobie z konfliktem w pozytywny sposób pomaga zmniejszyć liczbę takich sytuacji, zapewniając jednocześnie, że przestrzeń ta jest ogólnie bardziej pozytywna.
Menedżerowie powinni być również przeszkoleni w zakresie rozwiązywania konfliktów, aby pomóc im radzić sobie z problemami w miarę ich pojawiania się, w sposób szybki i sprawiedliwy. W ten sposób pomagasz uniknąć sytuacji, w której problem przeradza się w lawinę poważnych negatywnych emocji, co nie wpływa dobrze na morale i produktywność. Podchodząc do konfliktu w sposób pozytywny i szukając możliwości uczenia się i doskonalenia, pracujesz na rzecz jaśniejszej przyszłości nie tylko dla swoich pracowników, ale także dla swoich klientów, którzy są bezpośrednio dotknięci przez wszelkie negatywne zmiany w Twojej firmie.