Polecamy...

Radzenie sobie ze zmianami w miejscu pracy

17 maja 2022

Wszyscy wiemy, że jednym z najważniejszych elementów bycia dobrym menedżerem jest pomaganie pracownikom w przechodzeniu zmian w miejscu pracy. Oznacza to rozmowę z pracownikami na temat zmian, które mogą nastąpić, konsultowanie z nimi pomysłów przed podjęciem wiążącej decyzji oraz pomaganie im w przejściu przez okres przejściowy przy jak największym wsparciu.

Jednak z punktu widzenia pracownika, jak to wszystko wygląda i jak można poradzić sobie ze zmianami we współczesnym środowisku biurowym?

Każda przestrzeń biurowa od czasu do czasu ulega zmianom. Jest to nieodłączna część życia, a także oznacza, że firma jako całość dostosowuje się do zmian na rynku, aby być na bieżąco i uniknąć wyprzedzenia przez konkurencję. Zmiany mogą być duże lub małe. Na przykład zakup zupełnie nowych, nowoczesnych mebli do miejsca pracy jest pozytywnym krokiem, ale niektórzy pracownicy mogą być zdenerwowani zmianą swojego stałego otoczenia. Ważne jest, aby zrozumieć, że zmiany wpływają na każdego w różny sposób.

Jeśli w Twoim biurze szykują się zmiany, jak Ty się z nimi czujesz? Czy czujesz się zaniepokojony i zdenerwowany? A może jesteś podekscytowany i cieszysz się na tę zmianę? Czy Twój przełożony posadził wszystkich wokół krzeseł w sali konferencyjnej i wyjaśnił, co może się wydarzyć, czy też poprosił o pomysły przed podjęciem wiążącej decyzji?

Sposób radzenia sobie ze zmianą może być ważnym wskaźnikiem tego, czy zmiana okaże się dobra, czy też będzie całkowitą katastrofą. Na przykład, o wiele lepiej jest omawiać zmiany z pracownikami, zanim zostanie podjęta decyzja o ich wprowadzeniu. Z pewnością jako osoba, która na co dzień pracuje przy biurku, wolałbyś mieć wpływ na zmiany, które będą dotyczyć Ciebie bezpośrednio? Na szczęście większość pracodawców zdaje sobie z tego sprawę.

Jeśli nie wiesz, jak się czuć w obliczu nadchodzących zmian lub co zrobić, aby poczuć się lepiej, zapoznaj się z tą bardzo przydatną infografiką.

Źródło: www.slideshare.net/cathy007/8-ways-to-thrive-during-change-at-work-infographic

Jak widać, radzenie sobie ze zmianami w miejscu pracy sprowadza się do zdobycia jak największej ilości informacji i odpowiedniego nastawienia. Na szczęście obie te rzeczy możesz bezpośrednio kontrolować.

Kiedy pracodawca nie udziela wystarczających informacji na temat planowanej zmiany, tworzy atmosferę strachu w miejscu pracy. Pracownicy zaczynają się wtedy martwić i rozmawiać między sobą, często wymyślając scenariusze, które są dalekie od rzeczywistości.
To pracodawca powinien zainicjować rozmowę na ten temat, rozwiewając obawy, ale jeśli nie, poproś o spotkanie przy nowoczesnym stole konferencyjnym i zadaj pytania, na które potrzebujesz wyjaśnień. Każdy menedżer ds. jakości chętnie odpowie na wszelkie pytania, a także udzieli informacji o tym, w jaki sposób będzie decydował o tym, czy zmiana jest skuteczna.

Kiedy już zdobędziesz informacje i będziesz wiedział, jak wygląda sytuacja, ważne jest, abyś ocenił ją realistycznie. Należy postrzegać zmianę jako coś nowego i ambitnego, coś, w co można się zaangażować i do czego można podejść z pozytywnym nastawieniem. W końcu zmiana jest równie dobra jak odpoczynek!

Ponadto postaraj się przyjąć elastyczne podejście i unikaj nadmiernego myślenia i kierowania się w stronę katastrofy.
Zmiany te nie mają na celu wpędzić Cię w kłopoty ani przysporzyć zmartwień - są po prostu wprowadzane po to, abyś mógł utrzymać się na czele gry biznesowej.
Kto wie, może zmiany okażą się o wiele lepsze niż obecnie! Jeśli w ramach remontu masz nowe stoły biurowe, dostrzegaj pozytywy! Jeśli wdrażany jest nowy system komputerowy, podejdź do tego z nowym spojrzeniem i podekscytowaniem, rozumiejąc, że jest to kolejna cięciwa do Twojego łuku.

Niezależnie od tego, jakie zmiany zachodzą w Twoim miejscu pracy, ważne jest, aby podchodzić do nich w sposób elastyczny i pozytywny. Dzięki temu i zadawaniu pytań, na które potrzebujesz odpowiedzi, będziesz w stanie poradzić sobie ze wszystkim, co stanie na Twojej drodze, i pokonać to jak profesjonalista.

Autor

Dariusz Homny

Doradca do spraw wypożyczania sprzętu biurowego.

To może Cię zainteresować